Digitale transformatie is een breed concept dat een ruime waaier aan voordelen biedt: van tijdsbesparing en meer efficiëntie tot minder kosten. Maar een geslaagde transformatie gebeurt niet van vandaag op morgen. Het vereist een grondige voorbereiding, doordachte planning, effectieve implementatie en voortdurende ondersteuning. In deze blog gaan we na wat er nodig is om succesvol te zijn en hoe speos klanten begeleidt.
Voor je aan een digitale transformatie begint, is het belangrijk om een aantal vragen te stellen:
- Wat zijn de verwachte resultaten van het project?
- Waarom wordt dit beschouwd als een ‘digitale’ transformatie?
- Welke competenties en middelen zijn nodig?
- Welke voordelen en KPI’s bepalen het succes?
- Wie ondersteunt het project vanuit C-level?
Alles begint bij voorbereiding
Een succesvol project wordt beheerd door een leidinggevende die de transformatie aandrijft. Het kiezen van de juiste rol hangt af van de focus van het project:
- De COO is het meest geschikt voor operationele transformaties die bestaande processen digitaliseren.
- De CMO moet de leiding krijgen over marketinginitiatieven.
- De Chief Strategy Officer is verantwoordelijk voor projecten over de hele organisatie en onderzoekt bedrijfsmodellen die digitale transformatie mogelijk maken.
- De CTO zorgt voor technische implementaties en IT-modernisering.
Terwijl veel organisaties het belang van digitale transformatie wel inzien, blijven sommige twijfelen. Kijk naar ziekenhuizen. Daar is het redden van levens de voornaamste missie. Het opstellen van facturen is er geen topprioriteit en daardoor zien ze de voordelen van digitale facturatie niet. Toch is het nuttig om afgedrukte facturen te vervangen door digitale exemplaren die via een beveiligde e-mail of SMS verzonden worden. Ze bevatten een QR-code die uitnodigt om direct te betalen. Zo zorgen ze voor een aanzienlijke vermindering van het aantal onbetaalde facturen en ontzorgen ze het administratief personeel. Speos ondersteunt bedrijven tijdens hun digitale transities en bouwt mee aan een sterk en duurzaam kader.
De 4 pijlers van digitale transformatie
Er bestaat een framework met vier pijlers dat bedrijven tijdens deze reis begeleidt. De eerste pijler is het ‘upgraden van IT’. Veel organisaties moeten immers eerst hun IT-infrastructuur verbeteren, inclusief hun mobiele infrastructuur, data lakes en cloud. Dit geeft medewerkers toegang tot moderne tools die vaak leiden tot meer efficiëntie en minder onderhoudskosten. De tweede pijler – ‘operaties digitaliseren’ – draait om het optimaliseren, vereenvoudigen en rationaliseren van de bestaande processen. Het doel is digitale tools gebruiken om bedrijfsgroei te bevorderen.
‘Digitale marketing’ promoot eveneens het gebruik van digitale tools, maar met een sterke focus op interacties met klanten en het uitbouwen van merkbekendheid. Ook artificiële intelligentie (AI) wordt ingezet om klantgedrag in kaart te brengen en erop te reageren. Tot slot maakt digital de weg vrij voor ‘nieuwe initiatieven’. Het ontwikkelen van digitale vaardigheden biedt mogelijkheden voor nieuwe bedrijfsmodellen, nieuwe producten en diensten, en zelfs samenwerking met een groter ecosysteem.
Hoe speos digitale transformatie aanpakt
Bij speos begeleiden we onze klanten in elke stap van het transformatieproces. Eerst stellen we de juiste vragen, zodat we een duidelijk beeld krijgen van de doelstellingen van het project. Met een workshop of interview op maat onthullen we je specifieke behoeften en helpen we je om de potentiële waarde van transformatie te herkennen.
Daarna identificeren we opportuniteiten en stellen we oplossingen voor. Dit is vaak een bijzonder creatief proces, ondersteund door onze Digitale innovatie-experts. Samen met de juiste interne stakeholders ontwerpen ze de juiste technische oplossingen en maken ze een uitgebreid voorstel.
We definiëren meetbare KPI’s die de waarde van je oplossing volgen. De metrics zijn opgenomen in heldere rapporten die de impact duidelijk maken aan je managementteam. Denk onder meer aan kostenbesparing, digitale penetratie en totaal bereik. Open communicatie tussen leiders en operations is cruciaal, maar toch is slechts 4% van de frontline-problemen gekend bij de directie. Daarom leggen we de nadruk op afstemming en transparantie doorheen de volledige organisatie.
Tot slot verzekert speos dat je team klaar is om de oplossing te beheren. We voorzien training en hulpmiddelen om belangrijke kennis van onze experts over te brengen naar jouw personeel. Zo kan je verder blijven bouwen op de resultaten, lang nadat het project is afgerond.