Sinds dit voorjaar gelden bij Google en Yahoo strengere spamregels. Daarmee gaan ze de strijd aan met phishing en de overvolle inbox van gebruikers. Ben jij een bulkverzender? Dan is het belangrijk om een DMARC-policy op te zetten.
Voor Google ben je een bulkverzender zodra er minstens 5.000 e-mails per dag de deur uitgaan. Goed om weten: Yahoo en Google kijken hiervoor naar de berichten die vanuit hetzelfde domein vertrekken. De kans is dus reëel dat het verstrengde beleid ook op jouw bedrijf van toepassing is.
Wat houden de nieuwe regels precies in?
- E-mailauthenticatie
Google en Yahoo willen onder meer phishing tegengaan. Ook cybercriminelen sturen immers mails in bulk uit. Het grote verschil is dat bedrijven zich kunnen authenticeren. - Gemakkelijk uitschrijven
Ontvangers moeten de mogelijkheid krijgen om zich in één click uit te schrijven. - Lage rating spamklachten
Voor Google is het belangrijk dat de spamratio van verzenders onder 0,3% blijft. Wie hierboven zit, riskeert te worden geblokkeerd.
Uiteindelijk zijn de strengere spamregels niet alleen voor gebruikers een goede zaak, voor jou als verzender vergroot de kans dat je e-mail opvalt. Maar wat heb je nodig om compliant te blijven met de nieuwe regels?
Stel een DMARC-policy in
Voor bulkverzenders is het belangrijk om een DMARC-policy op te zetten. DMARC staat voor Domain-based Messaging Authentication, Reporting & Conformance. Het is een protocol voor de authenticatie van e-mails en is ontworpen in het kader van e-mailbeveiliging tegen praktijken zoals spoofing.
Een DMARC-beleid zorgt er dus voor dat je domein beter beschermd is tegen e-mailfraude en phishing. Het bouwt voort op bestaande authenticatieprotocollen zoals SPF en DKIM, waardoor het de authenticatie van mails uitbreidt. Concreet laat DMARC de ontvangstservers weten wat ze moeten doen met uitgaande mails van jouw organisatie die niet door de SPF- of DKIM-controle geraken.
Ook de algemene reputatie van je domein verbetert dankzij een DMARC-policy. Daarnaast biedt DMARC gedetailleerde rapportagemogelijkheden die je inzichten geven over welke e-mails vanaf je domein worden verstuurd, en of de authenticatie en aflevering in lijn zijn met je beleid. Kortom, een DMARC-policy bewijst dat je de normen voor het versturen van mails ernstig neemt.
Alle technische specificaties en meer diepgaande info over de e-mailvereisten vind je op deze pagina’s van Google en Yahoo.
Schakel de hulp in van speos
Trouwens, wist je dat speos als kwalitatief provider van documentservices ook rekening houdt met DMARC met dank aan onze oplossingen built2mail en easy2mail? Met speos als partner hoef je dus niet wakker te liggen van deze nieuwe regels. Wij kunnen je domein beheren en vlekkeloze bulkverzending garanderen. Ontdek hoe we jouw e-mailbeveiliging samen naar een hoger niveau brengen! Klik hier voor meer info over onze oplossingen.